logo
Populate the side area with widgets, images, navigation links and whatever else comes to your mind.
Strömgatan 18, Stockholm, Sweden
(+46) 322.170.71
[email protected]

Follow us

Follow Me

Szponzorációról általában, avagy, hogyan lettem „középszerű, eredmények nélküli, agyonszponzorált futó”?

 

Futócsoportok állandó témája, hogy miért, kit, hogyan, vagy éppen miért nem szponzorál egy-egy brand… Miért nem szponzorálják Józsefet, hiszen kettőakármennyis maratonja van, miért nem szponzorálják Máriát, aki tizenakármennyit futott az UB-n, miért Júdást szponzorálják, hiszen ő aztán mást se csinál, csak posztol, ő egy #futó?
Már a kérdés felvetés is mutatja, hogy a kérdezők nem értik a szponzoráció lényegét, sem azt, hogyan lesz valakiből támogatott sportoló. Nyilván nem csak a posztok/kommentek írói gondolják így, és nem csak ők nem értik magát a szponzorációt, ezért tollat ragadtam, hiszen az olvasás fényt visz a fejekbe. Így leszek én a terepfutó elmék fényhozója.

 

Néhány sor magamról, hiszen reményeim szerint ez a cikk eljut majd olyanokhoz is, akik nem ismerik a munkásságom, de én azt gondolom, hogy az szorosan kapcsolódik a szponzoráció témájához:

1970-ben születtem, abban az évben, amikor a budapesti 2-es metrót átadták.
Változó intenzitással futok 1992 óta (talán erre vagyok a legbüszkébb, hogy mozgásban bírtam maradni) kezdve a Margit-szigeten, át a Budai-hegyeken, egészen az Alpokig. Futottam Kinizsi és Terep Százast, Lavaredo és Madeira Ultra Trail-t, CCC-t (az UTMB 100 km-es távját), Bükki Hard-ot és Fun-t, no meg még sok-sok hosszabb-rövidebb versenyt.

 

Folyamatosan jelen vagyok az online és offline szaksajtóban, közösségekben:

Az ITRA Magyarországi képviselői: Rohoska Lajos és Csanya

 

Életemben egyszer értem el dobogós helyezést (az is korosztályos volt), persze csak ha nem számoljuk a terepfutó versenyek születése előtti időszakot, amikor még csak a teljesítménytúrákon volt lehetősége futni az egyszeri terepfutónak (ha számoljuk, akkor 2 Börzsöny éjszakai első és egy 4×56 harmadik helyemet emelném ki. Említsük még meg, amikor papi ruhában misét celebráltam a Bodri Trail-en, hiszen azt is a dobogón állva tettem…

 

Tehát lassan már 20 éve rontom a levegőt a futóközösségben, azóta jó pár jelzőt aggattak már rám, kezdve a megmondóemberrel, de voltam már botrányhős, megélhetési versenyszervező, csaló, mr.terepfutás, lehúzógenyó, szuperlegeslegjobbjobbrendező, a terepfutás pápája és papája is.

Jelenlegi támogatóim: Compressport, Petzl, Rudy Project, Salomon, Squeezy, Suunto.

 

A szponzorációról.

A Wikipédia szerintszponzorálás (más néven szponzoráció) (az angol sponsorship szóból) két fél üzleti alapú kommunikációs együttműködése, amelynek során a jogtulajdonos lehetővé teszi, hogy az üzleti partnere a jogtulajdonos programjához kapcsolódó kommunikációs helyzetekben megszólítsa annak közönségét. A szponzorálás a szponzor számára egy kommunikációs eszköz – ezen keresztül a szponzor több figyelmet, nagyobb teret “vásárol” magának. Ugyanakkor a szponzorált fő feladata a fő tevékenységének a minél eredményesebb folytatása.”

Az idézett szöveg kulcsszavai: „üzleti alapú kommunikációs együttműködése”

Ne kerülgessük a forró kását, ez bizony biznisz. Bisznisz a támogatónak, és biznisz a támogatottnak is. Az, hogy melyiknek mekkora biznisz, már más tészta, ez a támogató erejétől, piaci helyzetétől és persze a támogatott kommunikációs értékétől függ. A futók világában a támogatás általában kimerül a felszerelés, és az üzemanyag juttatásában, de ahogy egyre többen és többen űzik a terepfutást, úgy nő a támogatottak száma, és persze a támogatás mértéke is.

 

Mielőtt nagyon belemélyednénk a témába, elmesélek egy történetet a múltból:

A Salomon Ultra-Trail Hungary céljában, a Versenyközpontban 4 futó ült és beszélgetett. Amikor elmentem mellettük, köszöntöttem őket, megkérdeztem, hogy ment a verseny. A négyből hárman dobogós helyen futottak be, de mégsem voltak boldogok. Azon keseregtek, hogy senki sem megy oda hozzájuk beszélgetni, senki sem gratulál nekik, egyébként is, miért kell megvárni az este nyolc órát, miért nem lehet akár most rögtön az eredményhirdetés, mert ők mennének már haza. A négy futó egymás felé fordulva ült, mintha egy négyzet alakú asztalnál ülnének, a fejük csaknem összeért. Javasoltam nekik, hogy ne ilyen zárt alakzatban üljenek, vagy akár kimehetnének a célba köszönteni a beérkezőket, beállhatnának önkéntesnek pár órára, hiszen van még néhány óra a versenyből. Egyikük megjegyezte, hogy nem azért fut évi sokezer órát, hogy aztán önkénteskedjen. Másikuk értetlenkedett, hogy miért este nyolckor van az eredményhirdetés, és ugyan miért ne lehetne akár most, hiszen ők messzi laknak, több órát kell még utazniuk hazáig.

Azt gondolom, ez a sztori tűpontosan leírja a helyzetet, a hazai élmezőny nagy részének gondolkodását, és azt, ami odavezet, hogy ne legyen szponzoráció a történet vége. Egész egyszerűen nem értik, hogyan működik a futóbiznisz. Nem értik, hogy azok, akik a versenyeken a „masszát” alkotják, egyben a szponzoráció alapjait is adják. A „massza” által megvásárolt sokezer cipő, ruha és hátizsák nélkül nincs szponzoráció. Ők a befizetők, az ő nevezési díjukból lehet versenyt rendezni, és VIP helyet adni az élmezőnynek. Ha egy dobogósnak derogál kimenni a célba tapsolni, ha nem érzi, mennyire fontos lenne, hogy néha átálljon az asztal túloldalára, akkor ne csodálkozzon, hogy nem lesz szponzorált, és senki sem megy oda hozzá beszélgetni…

Fotó: Sage Canaday

A képen Sage Canaday filmezi a Canyons 100K győztesét Anthony Costales-t.

A szponzoráció, ami jó esetben egy hosszú, akár éveken keresztül tartó kapcsolat a támogató és a támogatott között, egész egyszerűen nem alapulhat néhány pillanatnyi sikerre. Ahhoz, hogy a kapcsolat létrejöjjön, és tartós legyen (és mindkét fél elégedettnek érezze magát) ennél sokkal több kell.

 

Csere Gáspár Borsodszentgyörgyön, ahol általános iskolásoknak tartott előadást. Fotó: Csere Gáspár Facebook

 

Alaphelyzet. Van egy brand, ami futócuccokat gyárt a cipőtől a sapkáig.

Feladat. Eladni a futócuccokat a futóknak.

Lehetőségek:

  • Hirdetés on és offline felületeken.
  • Rendezvények, versenyek, „jóügyek” támogatása.
  • A futóközösségben ismert arcok bevonása, támogatása.

 

Az első kettőt gondolom nem kell túl magyaráznom. Ezek a brandek hirdetnek mindenhol. TV, rádió, Fb, Insta, YouTube, Google. Beállnak versenyek, egyéni kihívások mögé, támogatnak olyan ügyeket, melyek jószínben tüntetik fel őket a közösség előtt.

 

A cikk témája a harmadik csoport, mélyedjünk hát bele egy kicsit jobban. Ha megnézzük a támogatottak listáját, akkor rögtön szembetűnik, hogy a spektrum igen széles:

  • Nyilván vannak a gepárdok (itt nem a Sashegyi Gepárdokra gondolok), akik sorra nyerik a versenyeket, de legalábbis dobogón, vagy a dobogó közelében végeznek.
  • Aztán jönnek a feltörekvő ifjú titánok, akikben az adott brand fantáziát lát és reméli, hogy belőlük egyszer gepárd lesz.
  • Előfordul, hogy olyat támogatnak, aki jól ír vagy szuper videókat készít. Egy blogger vagy vlogger, akinek írásai, videói olyan sok futóhoz jutnak el, hogy emiatt megéri támogatni.
  • A sportág ismert arcai, vagy ahogy emlegetik őket, a „celebek”, akik kimagasló eredményekkel ugyan nem rendelkeznek, de valamiért mégis figyel rájuk a közösség. Lehet ez pusztán csak külsőség (egy szép lány, vagy egy jóképű fiú), lehet valami, ami teljesen megkülönbözteti őket az átlagtól (pl. végtaghiány), lehet akár botrányos viselkedés is. Bármi, ami a tömegből kilóg.
  • Egykori gepárdok, akiknek az eredményei olyan fényesek, hogy a sikerek után évekig ragyognak még.
  • És lehet a fentiek bármely keveréke.

 

A gepárdokat (és a leendő gepárdokat) csak akkor érdemes támogatni, ha van rá esély, hogy tartós lesz a gepárdság. Na jó, de honnan tudhatja ezt a brand? Ha jobban beleásunk a dolgokba, akkor azért vannak erre utaló jelek. A tudatosan felépített edzések, a versenyek kiválasztása és fókusz a táplálkozáson, pl. ilyenek.

A bloggerek támogatása nem túl bonyolult, hiszen ők általában nem futnak sokat, nem kell nekik évente 5-6 pár cipő. Nem is kapnak sokat, de nincs is szükségük sokra.

A celebek már egy nehezebb falat. Valahogy meg kell őket különböztetni a gepárdoktól, pl. a felszerelésük nem a csúcs cuccokból kerül ki. Féken kell tartani őket, hogy olyan dolgot ne csináljanak, ami rossz fénybe tünteti fel a brandet.

Az egykori gepárdok támogatása talán a legkönnyebb feladat, hiszen ők már bejárták az utakat, a támogató pontosan ismeri őket. Egyszerűen megkapják a régi támogatás egy részét, oszt kész.

A keverékek. Talán itt van a legnagyobb lehetőség a brand számára. Az ideális persze az lenne, ha egy szuper jóképű-szépséges gepárd-gepárdina jól is írna-videózna, és még az újságokban is sűrűn előfordulna, de erre sajnos ritkán van példa, ám valójában nincs rá szükség. Ha már kettő meg van a skillekből, akkor a brandnek nyert ügye van, mármint ha ügyes, és kihozza a szituációból a legtöbbet…

És itt elérkeztünk egy fontos ponthoz. A támogató s a támogatott szimbiózisban működnek. Kölcsönösen kell, hogy segítség egymást, mindkettőnek kell a másik segítsége. Lehet ez pl. részvétel egy termékfejlesztésében, vagy egy „jó ügy” ötlete, szervezése, bármi, ami mindkettőt érdekli és mozgatja. Pontosan ezért nem lesz soha (vagy legalábbis ritkán) egy „erőfutóból” szponzorált. Mert amikor az „erőfutó” megszólal, szerepel, megnyilvánul, akkor már negatív hatást vált ki a brand számára. Ezt pedig egyetlen brand sem szereti.

 

Kiváló példa, hogyan lehet kapcsolni a támogatót és a támogatottat. Fotó: Szilágyi Áron Facebook

 

Hogyan lehetsz szponzorált? Sajnos van egy rossz hírem. Valószínűleg sehogy.

Egy brand számára elegendő néhány szponzorált, és erre a néhány helyre rengeteg jelentkező van. Eleve vannak, akiket már évek óta szponzorálnak, elégedettek velük. Ugyan miért is cserélnék le őket?

Szóval fordítsuk meg a kérdést! Miért pont téged kellene támogatnia a brandnek?

Miben vagy te több, miben vagy más, mint az eddigi támogatottak, vagy az éppen támogatásra jelentkezők. Ja, mert azt elfelejtettem mondani, hogy nem vagy egyedül. Nem csak te szeretnél támogatott lenni. Szóval mi a te szupererőd? Szupererő? Igen! A napokban olvastam egy brit futóról, akit a Hoka szponzorált és történetesen autista. A pólóján ez a felirat: „AUTISM IS MY SUPERPOWER!” Nos, tegyük fel, hogy megvan a szupererőd. El is jutsz a szponzoráció előszobájáig, az első személyes találkozóig. És ott a brand marketingese neked szegezi a kérdést: „Hol jelensz meg, hol lehet olvasni rólad, hol lehet látni téged, milyen anyagot hoztál magadról?” Ne feledd, ez pontosan olyan, mintha egy munkahelyre jelentkeznél. Meg akarnak ismerni, tudni akarják, ki vagy, honnan jössz, és merre tartasz. Pontosan úgy döntenek majd, mint egy normál cég esetében. Válogatnak a jelentkezők közül, és a számukra legalkalmasabbnak vélt jelöltet alkalmazzák.

 

A képen Sam Holness. Fotó: Hoka One One

 

  • Hol jelensz meg? Itt nem feltétlenül csak a közösségi médiára gondolok. Ide jönnek a versenyeredmények, részvétel közösségi eseményeken, edzéseken, tévé, rádió interjúk. Az offline megjelenések is ideszámítanak. Írd össze, hogy mikor, hol voltál jelen. Hol voltál önkéntes, vagy milyen projektben vettél részt, ahol akár pl. a háttérben dolgoztál, és így nem voltál látható, de a szereped fontos volt. Tévé, rádió interjúk, megjelenések.
  • Hol lehet olvasni rólad? Nem csak saját írásokról beszélek. Interjúk veled, említések rólad beszámolókban. Ha van saját írott felületed, akkor válogass néhányat a saját írásaidból, és ne csak annyit mondj, hogy legjobbfutó.com
  • Hol lehet látni téged? Képek, videók rólad. Mivel képi anyagban fogsz a legtöbbször előfordulni, így a brand számára nagyon fontos, hogy milyen képek, videók jelentek meg eddig rólad.
  • Milyen anyagot hoztál magadról? Ez az a pont egyébként, ahol a legtöbb aspiráns elbukik. Ha ma megkérdeznénk a támogatásra ácsingózó futókat, akkor 99,99 százalékuk csak bambán állna, és nem is értené, miről szól a kérdés. Nos, miért is kér tőled anyagot a marketinges? Két okból. Először is, legtöbbször nem egyszemélyben dönt, és sokszor többfordulós a kiválasztás. Kell, hogy legyen valami, amit újra és újra átnézhetnek, miközben szűkítik a kört, amiből a leendő támogatottak kerülnek majd ki győztesen. Másodszor, maga az anyag, amit átadsz, sokat elárul majd rólad. Azt szeretnéd, hogy milliókat költsön rád a brand, de te csak egy pár perc alatt összecsapott word doksit tudsz felmutatni, vagy foglalkoztál vele, és van egy szép bemutatkozó anyagod képekkel, adatokkal, linkekkel, normális bemutatkozással?

 

A minap elhangzott egy beszélgetésben, „nem elég sikeresnek lenni, annak is kell látszódni!”.

Nos, ez pontosan így van. Tök jó, hogy körbe futottad a földet háromszor egy levegővel, de, ha erről senki sem tud, akkor a szponzoráció szempontjából ez olyan, mintha meg sem történt volna.

 

Futókörökben van néhány közszájon forgó tévhit a szponzorációról. Totál téves elképzelése van a többségnek arról, hogy mi is az a szponzoráció, mi nem a szponzoráció, kit lehet, kell, nem kell támogatni.

#1. Nincs lehetőség a szponzorációra.
A legnagyobb mítosz, hogy nincs is lehetőség szponzorációra. Csak azért, mert nem tudsz róla, attól még van (nem is kevés) szponzorációs lehetőség. Ne ragadj le a sportszer márkáknál! Nézz körül a környezetedben, lakóhelyeden! Szponzor lehet akár a lakóhelyed önkormányzata, vagy egy helyi cég is (pl Sage Canaday egyik szponzora egy kézműves sörfőzde).  Akár 1-1 elsőre nem éppen kézenfekvő ötletből is születhet szponzoráció.

#2. Nekem jár, mások pedig nem érdemlik meg a szponzorációt.
Vannak sportolók, akik úgy gondolják, hogy nekik az eredményeik alapján jár a szponzoráció, és arra várnak, hogy egy sport brand kopogtasson az ajtajukon, hogy hahó itt vagyunk, szeretnénk támogatni téged.
A valóság az, hogy még a legnagyobb sportolók esetében sem elég, hogy futnak, úsznak, vagy tekernek. Ők részt vesznek közösségi eseményeken, média kampányokban, előadásokon, fotózásokon, és egy csomó olyan eseményen, melyek valódi kereskedelmi értéket jelentenek a szponzoraik számára.

#3. Túl sok melót kell beletenni, és végül úgysem fognak annyit adni, hogy megérje vele foglalkozni.
A szponzorációt valóban nem egyszerű megkapni, de ha már megvan, akkor messze többet ér, mint amit elsőre gondol róla az ember. Talán a legfontosabb, hogy alaposan készítsd elő a lépéseid, ne kapkodj! A megfelelő lépéseket kell megtenned a megfelelő cég felé, a megfelelő módon, a megfelelő időben. Ok, ok ez kissé ködösen hangzik. Olyasmire gondolok, hogy ne keress meg egy olyan céget, ami éppen az összeomlás határán áll, vagy egy olyat, ami éppen a múlt héten hirdette ki a következő 2 év támogatottjainak listáját.

 

A sportolók általában azért szeretnének szponzoráltak lenni, hogy a sporttal járó anyagi kiadásaik csökkenjenek. A szponzoráció akár azt is eredményezheti, hogy már nem kell teljes munkaidőben dolgoznod, így több idő és fókusz jut az edzésekre, versenyekre. Szponzoráltnak lenni sokkal többet jelent, mint, hogy ingyen kapod a felszerelésed.

Az előnyök:

  • A csökkenő költségek miatt kisebb lesz a családodra nehezedő anyagi teher.
  • Az állapotodnak megfelelő felszerelést kapod, de ezen túl akár edzőt, masszázst, fizikoterápiát is.
  • Olyan versenyekre juthatsz el, amikről előtte csak álmodoztál.
  • Lehetőség, hogy jó kapcsolati hálót építs ki.

 

További előnyök, amikre valószínűleg nem is gondoltál eddig:

  • Ahogy támogatott sportoló leszel, hirtelen megnő a média érdeklődés utánad.
  • Egyik szponzoráció szüli a másikat. Sokkal könnyebb elérni a második, harmadik szerződésig, ha már az első meg van.
  • Karrier lehetőségek a szponzoráció alatt, vagy után.

 

Tervezés

  1. Határozd meg az igényeid. Felszerelést, szolgáltatásokat, vagy pénzt akarsz? Olyan cégekkel szeretnél dolgozni, melyek segítenek valóra váltani az álmaid, terveid?
  2. Írd össze a potenciális cégeket. Meg fogsz lepődni, milyen sokkal van már valamilyen kapcsolatod.
    Kategóriák:
    – Márkák és szolgáltatások, amikkel már kapcsolatban vagy (vagy szeretnél velük kapcsolatba kerülni)
    – Vállalkozások, melyekhez családod vagy barátaid kapcsolódnak
    – Cégek, melyek szoros kapcsolatban vannak a futóközösséggel
    – Üzletek, melyekben már vásároltál
    – Vállalkozások, melyek támogatják a sportod, rendezvényeket, vagy más sportolókat

 

Kutatás
Tudj meg minél többet a potenciális cégekről. Milyen irányba haladnak, milyen a marketingjük, támogatnak már sportolókat? Kutakodj az interneten, és olvass el mindent róluk.

 

Fogalmazd meg, miért lenne érdemes téged támogatni
A sporteredmények persze jól mutatnak, de van még egy csomó dolog, ami értékessé tehet téged. Ilyenek pl. social media jelenlét, márka promóció, de akár a cég csapatépítő tréningjében is részt vállalhatsz. Légy kreatív, ne csak a szokványos utakban gondolkodj.

 

Készíts szponzori ajánlatot

  • Tartsd szem előtt, hogy a fókusz a leendő támogatón legyen és ne rajtad.
  • Írd le röviden és világosan, hogy miért lépsz kapcsolatba velük, és milyen előnyökkel járna számukra, ha szponzorálnának.
  • Számolj be eddig eredményeidről és jövőbeni terveidről.
  • Használ jó minőségű képeket. Ne készíts mesterkélt, beállított képeket.
  • Derüljön ki belőle egyértelműen, hogy mit kérsz és mit kínálsz.
  • Kerüld a körmondatokat, fogalmazz röviden, hiszen az a cél, hogy végig olvassák, amit írsz.
  • Ha nincsenek szuper fotóid, nem értesz designhoz, vagy nem tudod, mit írj, ne szégyellj segítséged kérni. Nézz körül az ismerőseid körül, biztos találsz olyat, aki tud segíteni!

Figyelmedbe ajánlom Lukasz Zdanowski gondosan összeállított 16 oldalas szponzori ajánlatát.

A szponzori ajánlat küldése
Ne küldd el nekik, amíg nem beszéltél velük személyesen. Face to face a legjobb, egy telefonhívás sem rossz, ahhoz képest, hogy csak úgy elküldöd nekik e-mailben…
Légy biztos benne, hogy várják az ajánlatod. Miután elküldted, hívd fel őket, és kérdezz rá, hogy megkapták e, majd beszéld meg velük a folytatást (ki, kit hívjon és mikor).

 

Tedd!

  • Szánj rá elegendő időt. Ne kapkodj!
  • Gondolj úgy a szponzorációra, mint egy üzleti kapcsolatra
  • Csak olyan cégekkel kezdj, akik pontosan passzolnak a terveidhez, igényeidhez.
  • Készülj válaszokkal a kérdésekre

Ne tedd!

  • Ne küldd el az ajánlatod kapcsolatfelvétel nélkül. Simán lehet, hogy a spam mappába kerül…
  • Ne legyen túl hosszú az ajánlatod, és ne csak rólad szóljon.
  • Ne rohanj le egy olyat céget, amiről semmit sem tudsz. Az első kérdésnél el fogsz bukni.
  • Ne keseredj el, ha nemet mondanak.

Összefoglalás

Ha lépésről lépésre végig csinálod a fentieket, akkor sokkal többet tettél, mint a jelentkezők 99%-a. Hidd el, a legtöbben csak egy pár soros, összecsapott e-mailt küldenek.

 

 

És hogyan lettem én szponzorált futó, hogyan lett Csanyából TheCsanya? Nos, az én esetem az, ami teljesen eltér a megszokottól. Azt hiszem erre mondják, hogy „megelőzte a híre”. Az összes szponzorom engem keresett meg, és nem fordítva. Ehhez persze kellett, hogy megjelenjenek írásaim on és offline magazinokban, nyilván a versenyszervezői énem is hozzájárult a dolgokhoz, szókimondó (néha botrányos) megnyilvánulásaim sem éppen akadályozták azt, hogy a brandek képviselői megismerjenek. Mivel nekem munkahely az Fb és az Insta, így nem volt nehéz dolgom a sportolói oldalaimmal. A cikk írásának pillanatában 4.408 követőm az Fb-n, az Instán pedig 2.780. Nem óriási számok ezek (főleg nem az Instán…), de az oldalaim elérése folyamatosan magas. A követőim figyelnek rám, idéznek tőlem, tudják, hogy kékben futok, tudják, hogy flatwhite-ot iszom, tudják, hogy szeretem a sarat. Szerintem sikerült egy szerethető énbrandet kialakítanom. Ezek simán pótolják azt, hogy nem vagyok gepárd. Hogyan lettem TheCsanya? Gúnyból mondta rám egyszer régen (és sűrűn) valaki, nekem meg annyira megtetszett, hogy amikor a domaint foglaltam, gondolkodás nélkül írtam be a keresőbe: thecsanya.hu.

 

A zalacsányi Runner’s World táborban tartok előadást. Fotó: Szaszafotó

 

És akkor a végére egy kis kvíz a szponzorációról. Lássuk megértetted-e a mondandóm!

 

  1. Emőke és Júlia maratonit futnak. Emőke 42-ik lesz, Júlia a 24.659-ik helyen utolsóként ér célba. Emőkét a barátja és az anyukája várja a célban. Júliát a Petőfi Sándor gimnázium 550 tanulója, akik rajonganak a tanárukért. Melyiknek van nagyobb hírértéke:
    A. Emőkének
    B. Júliának
  2. Máté és Gábor jelentkezik a Hoka felhívására és elküldik önéletrajzukat. A marketinges persze megnézi privát Facebook oldalukat is. Máté oldalán csak és kizárólag futóversenyes képeket talál, míg Gábor oldalából kiderül, hogy a versenyzésen kívül a Suhanj! edzéseken szokott segíteni a mozgásukban korlátozott sportolóknak, télen a költöző madarakat figyeli, nyaranta pedig énekesmadarakat gyűrűz. Melyiküknek van nagyobb esélye a szponzorációra?
    A. Máténak
    B. Gábornak
  3. Rita és Timi támogatott futók. Ritának 36.000, Timinek 2.500 követője van. Amikor a támogató megkérdezi a csapatot, hogy ki tudna részt venni a Margit-szigeti Sportnapon, ki tud elmenni a brandet bemutató film forgatására, ki lesz ott a következő évi kollekciót bemutató előadáson, Rita egyikre sem, Timi mindháromra jelentkezik. Melyikük szerződését hosszabbítják meg az év végén?
    A. Ritáét
    B. Timiét
  4. Antal és László versenyt szerveznek. Antal Országos Bajnokságot 85 fő részvételével, László „sima” versenyt, de az ő versenyén 1.500-an indulnak. Melyiküket keresi meg egy világcég a kérdéssel, hogy hogyan lehetnek támogatók a versenyen?
    A. Antalt
    B. Lászlót
  5. Péter és András támogatott futók. Péter csúnyábbnál, csúnyább selfiket és 2-3 soros beszámolókat küld a támogatónak a versenyekről, ahol amúgy dobogós, vagy dobogó közeli eredményekkel végez. András ugyan nem ér el dobogós helyezést, de olvasmányos beszámolókat ír és minden versenyre elkíséri a felesége, aki készít róla 5-10 képet, amiből legalább egy-kettő jól sikerültet el tud küldeni a támogatónak. Melyikük szerződését hosszabbítják meg az év végén?
    A. Péterét
    B. Andrásét

Remélem nem volt túl nehéz rájönni, hogy minden kérdésnél a B válasz vezet a szponzorációhoz!

Szóval, ha még mindig azt gondolod, hogy a támogatáshoz elég kiváló futónak lenni, akkor nagyon rossz úton jársz…

 

A kezdőképen, a Runner’s World Magazin számára készül a fotó rólam.

A cikkben felhasználtam Vickie Saunders gondolatait, mondatait.