logo
Populate the side area with widgets, images, navigation links and whatever else comes to your mind.
Strömgatan 18, Stockholm, Sweden
(+46) 322.170.71
[email protected]

Follow us

Follow Me

Salomon Vision review és zokni viselési tanácsok télire

Megérkezett a Salomon Vision, az első terepfutó cipő, mely használat után síbakancsként folytatja földi pályafutását!

 

OUT OF THE BOX

Vannak cipők, melyekről süt a cél, hogy mire készültek, és vannak, melyekről nem. Ott van pl. a Speedcross. Amikor kiveszed a dobozból, és ránézel a talpára, akkor rögtön irdatlan saras lejtők jutnak eszedbe, ahogy elfutsz mindenki mellett, mert rajtuk nem sárcipő van, te meg sajnálod, hogy nincs mélyebb sár…
… amikor a Vision-t vettem ki a dobozból, akkor éreztem, hogy valami szuper történik, de elsőre nem tudtam, hogy mi. Nem jött a felismerés, nem jött a fény, hogy ezt a cipőt most mire is szánták, hol helyezkedik el a képzeletbeli táplálékláncon, ahol legalul a nagyáruházak számára gyártott kirándulócipők vannak, legfelül pedig az aktuális S LAB csoda. Persze nyilván láttam a Matryx feliratot az oldalán, meg az Ultra szöveget a nyelvén, de nem hagyom magam, hogy ezek befolyásoljanak, sokkal inkább hagyatkozom a saját érzéseimre a cipőkkel kapcsolatban. Kicsit olyan érzésem volt, mintha az Index és a Sense Ride 5 „összejött” volna és a Vision lenne a frigy „eredménye”.

 

Fotó: Dave Macfarlane

 

PRÓBÁLVA

Love at first sight. Felvéve el is felejtem ezt a mit-is-érzek-hova-is-soroljam-ezt-a-cipőt kérdést. Általában 1-2 napig fűzés nélkül használom az új cipőket, otthon mászkálva a házban. Így kialakul bennem egy vélemény, egy érzés a talpról, a gördülésről, a felsőrészről. Aztán befűzőm, és megnézem, milyen a cipő így (spoiler, nagyon más). Eltelik újabb 2 nap, és ha már összeszoktunk, akkor kiviszem az erdőbe. A Vision elsőre is szuper, comin’ home érzést nyújtott. Hasonló a kaptafája, mint a 2000-es évek elején gyártott cipőknek. Na jó, nem annyira szűk, mint az S LAB Speed volt, de majdnem olyan mint az XT Wings sorozat volt anno (óriási szerencse, hogy van egy XT 6-os cipőm, utcára használom, így van összehasonlítási alapom). Ha mostanában használt cipőhöz kellene párosítanom, akkor azt mondanám, hogy érzésre hasonló mint a Genesis volt, csak egy picit nehezebb.

 

 

TEREPEN

Alap, hogy terepen vegyes talajon tesztelek egy cipőt. Nincs olyan, hogy csak nyáron, 30 fokban, teljesen száraz talajon fussak egy cipőben, és véleményt alkossak róla, mint ahogy az sem működik, hogy csak sárban teszteljek egy cipőt. Az ősz elég száraz volt, alig vártam, hogy essen az eső, aztán leszakadt az ég. Szegény spanyolok jól megkapták, lesett náluk az egész éves csapadék két nap alatt. Nálunk szerencsére (még) nem ennyire tragikus a helyzet, de ömlött azért rendesen, így volt lehetőségem kipróbálni, mit tud a Vision sárban.

Száraz talajon gyönyörűen tette a dolgát, megfelelően fogott, nem csavarodott, nem nyekergett. A kis kavicsok szépen kiperegtek a mintázatból, és meglepő módon a talp közepén lévő üres rész sem jelentett hátrányt.
Aztán beköszöntött a monszun, gyorsiba ki is vittem egy körre. Hamar kiderült, hogy nem a sár lesz az ő terepe. Felfelé is ki-kipörgött a lábam, lefelé meg szánkóztam. Az eső másnapján és harmadnapján is kint voltam vele, és ahogy száradt a talaj, úgy muzsikált egyre jobban a cipő.

Röviden, száraz talajra való lábbeli, mely bármely szilárd felületen, bármely távon megállja a helyét. Erdei utak, aszfaltos átkötő szakaszok, murvás, kavicsos talajon érzi jól magát, de a sarat, na, azt nem szereti.

 

Fotó: Dave Macfarlane

 

FELSŐRÉSZ

Ott virít a Matryx felirat a külső oldalán, és ugye tudod, hogy ez mit jelent? Egy tartós, szakadásmentes, és mégis pillekönnyű felsőrészt. Kevlar erősítésű polyamid, amit a Genesis-t használva már megismerhetett a nagyérdemű, de a Vision esetében egy lazább szövésű anyagra kell számítani, ami jó hír, hiszen így a szellőzése is jobb lesz. Ezt még tetézi, hogy a Genesis-nél jóval nagyobb felület az, mely nem kapott gumiborítást. Persze érthető a különbség, hiszen ez a cipő sokkal inkább száraz időre, simább felületre való használatra van tervezve, mint a Genesis.

A fűzőrendszer a szokásos Quicklace, a többletfűzőt a nyelv tetején lévő kis zsebbe tudod elrejteni, és innentől nincs vele dolgod a futás végégig, ezt a fűzőt nem kell újra kötnöd, nem kell állítgatnod. Egyik kézzel fogd meg a fűző végét, másikkal told a csúszkát, míg eléred a kívánt szorosságát, aztán csak fogd meg a Salomon Ultra feliratot, húzd meg felfelé, így kinyílik a zseb, dugd bele a fűzőt és rajt, mehetsz futni! Bár most a kék korszakomat élem, de mégis tetszik a cipőn a piros fűző, valahogy passzol a cipő sötét színéhez, a fűző harsány pirossága.

Ha figyelmesen nézed a cipőt, akkor feltűnik, hogy a nyelvén egy QR kód van. Olvasd be a kódot, és egy weboldalra jutsz, ahol egy előre fizetett címkét találsz, mellyel vissza tudod küldeni az elhasznált cipőd a Salomonnak. Hoppá! Elfelejtettem már az elején mondani, hogy a Vision az első 100%-ban újrahasznosítható terepfutó cipő! Ha visszaküldöd a gyártónak, akkor szétbontják a cipőt elemeire, ledarálják, és síbakancsként folytatja életét. Nem rossz, mi? Persze, más márkák is próbálkoztak már ezzel, de a cipők túl bonyolultak voltak, túl sok féle anyagot használtak (pamut, poliészter, gumi, EVA, és ezeket a különféle anyagokkal ragasztották össze), így ezidáig még senkinek sem sikerült megugrania a gazdaságos bontást. A Salomon viszont lecsökkentette a felhasznált anyagok számát, ahol csak lehet, ott ragasztás helyett varrást használt, és így eljutottak odáig, hogy gyártásba kerülhetett a Vision. Használat után a talp és a talpbetét együtt, míg a felsőrész külön hasznosul újra.

 

Fotó: Dave Macfarlane

 

TALP

A mintázat 4.5 milliméteres bütykökből áll, elég sűrűek ahhoz, hogy a cipő akár road-to-trail lehessen (szóval indulhatsz a lakásod elől is, és futhatsz benne pár kilométert aszfalton, mire eléred az erdőt), de nem ijed meg az őszi avartól, az enyhén saras tereptől sem. Viszont határozottan nem annyira agresszív a mintázata, hogy helytálljon a mély sárban. Ráadásul a talp közepén, jó nagy felületen egyáltalán nincsenek bütykök. Persze, lehetne ritkásabb a mintázat, vagy akár, lehetnének a talp közepén is bütykök, de az már egy teljesen más cipő lenne. Jó ez így, ahogy van, csak ne indulj vele a Dágvány 100-on…

 

Fotó: Dave Macfarlane

 

ÖSSZEGEZVE

Azt gondolom, hogy a rövid tavaszi és őszi esős időszakot leszámítva egész évben használható konstrukció a Vision. A csillapítása ultra távokhoz is passzol, szóval akár egy szlovén, horvát, osztrák ultra trail-re is megfelelő társad lesz.
Hála a Matrix felsőrésznek szuper a szellőzése, és gyorsan is szárad (naná, hogy beraktam egy vödör vízbe, hogy ez is kiderüljön). Ha egy szuperkönnyű, agresszív mintázatú cipőt keresel, akkor nézelődj tovább, de ha egy nem grammvadász sárcipőt keresel, akkor a Vision jó választás lesz magashegyi versenyre, vagy itthon bárhova száraz időben.
Az újrahasznosíthatósága hatalmas lépés a cipőipar számára, és persze kihívás a többi gyártó felé. Kíváncsi is vagyok ki lesz a következő, aki ezt meglépi…

Miután kiszolgálta az idejét, simán fogom használni utcára, hiszen minden adott ehhez. Bár lehet, hogy a fűzőjét lecserélem feketére, hogy visszafogottabb legyen a kinézete.

ADATOK

Csillapítás: Moderate
Szélesség: Standard
Drop: 8 mm
Súly: 300 gramm

 

Szóval milyen zoknit vegyél fel télre?

A tél alatt itt a mínuszokra gondolok, és nem a naptári télre, hiszen mostanában sűrűn előfordul, hogy nemhogy hideg nincs, de 10-15 Celsius van…
Hideg van, csapadék várható, vagy máris hó borítja az ösvényeket, és te futáshoz készülődsz. A felsőruházatod egyértelműen több rétegű, jól száradó anyagokból áll, kívülre valami szél és esőálló réteg kerül, kesztyű, sapka is alap, de vajon jut-e elég figyelem a zoknikra? Nem hiszem, mert akárhányszor mondom el, amit most neked is elmondok, mindig van pár futó, aki csodálkozva hallgatja a szavaim.

Alapból érdemes abból kiindulni, hogy a cipőd be fog ázni, és a zoknid vizes lesz. Az igazi kérdés az, hogyan tudod elkerülni, hogy szétfagyjanak a lábujjaid, fázzon a talpad. Elsőnek vegyél fel egy 100% műszál zoknit. Anyáink nyilván felhördülnének ennek hallatán, de hol van már a nylon, hol a jersey? A múlt ködébe vesznek azok az anyagok melyek kiütést okoztak a használóiknak, a mostani műanyagok már nem csinálnak ilyen problémákat (gondolj bele, hogy a futós pólóid is műszálasok…) Szóval vegyünk egy tisztán műszálast zoknit, én a Coolmax-ot ajánlom. A Coolmax egy, a Lycra Company által kifejlesztett hydrofob anyag. Az ebből készült szál csillagkeresztmetszetű, így a felülete a sokszorosa egy normál kerek keresztmetszetű szálnak. Miért fontos ez? Mert így a folyadékszállítás is jóval nagyobb felületen zajlik, 20%-al jobb mint egy kerek szálmetszetű anyag esetében. Tapintásra selymes, vékony, de mégis rendkívül erős szakítószilárdságú anyagról beszélünk. A Coolmaxból készült zoknik olyan vékonyak, mint egy női harisnya, és ebben az az óriási pozitívum, hogy a már megszokott zoknid alá tudod felvenni őket, és nem lesz teli vele a cipőd. Szóval a lábadon a Coolmax, és fölé húzol egy minimum 40-45% gyapjú tartalmú zoknit. Gyapjú és nem pamut (ezt sokan keverik)! Mi fog történni?
A Coolmax szépen szállítja a vizet, a gyapjú meg okosan átveszi tőle.

Mi lesz az eredmény? A bőrfelületed nem lesz vizes, a belső zokni szinte száraz, így a lábad nem hűl ki, nem fogsz fázni.

Próbáld ki!